Comunicació Assertiva davant les Crítiques

Els éssers humans som éssers socials per naturalesa, és a dir, tenim necessitats socials. Tot i que hi hagi persones més o menys sociables, les relacions interpersonals formen part de les nostres vides. D’aquí la importància de la comunicació i de com la transmetem.

En el nostre dia a dia ens trobem amb situacions comunicatives difícils de gestionar, com l’expressió i la recepció de crítiques. Aquí et presentem algunes estratègies assertives per manejar les crítiques de manera efectiva.

Expressar una crítica constructiva

És important criticar només aquelles conductes que tenen veritable importància per a nosaltres i que ens afecten significativament si no es resolen. Aquí algunes tècniques per fer-ho de manera assertiva:

  • Tècnica del sandvitx: Comença amb un comentari positiu, després fes la crítica i acaba amb un agraïment.
  • Acotar la Conducta Molesta: Específica la conducta que t’incomoda. Exemple: “Quan puges el to de veu”.
  • Expressar què sentim: Descriu com et fa sentir la conducta. Exemple: “Jo em poso nerviós/a”.
  • Expressar Empatia: Mostra comprensió per la situació de laltra persona. Exemple: “Entenc que estiguis molt aclaparat/da per la teva feina”.
  • Fer una Petició de Canvi Clara i Directa: Suggereix un canvi específic. Exemple: “M’agradaria que quan parlis amb mi ho facis fent servir un to de veu més suau”.
  • Mostra Agraïment: Reforça l’actitud comprensiva de l’altre. Exemple: “Gràcies per escoltar-me i atendre la meva petició”.

Rebre una crítica justa

Saber rebre crítiques justes augmenta el control de les relacions conflictives, millora la confiança en un mateix i permet aprofitar millor les oportunitats daprenentatge. És important no negar cap crítica justa i no contraatacar amb cap altra crítica. Aquí algunes estratègies:

  • Escoltar Atentament la Crítica: Para atenció als components no verbals i espera que l’interlocutor acabi de parlar.
  • Demanar Detalls: Comprova el contingut exacte de la crítica. Exemple: “Què?, Com?, Per què?, On?”.
  • Tècnica de l’Asserció Negativa: Admet clarament l’error comès. Exemple: “Tens raó”.
  • Donar les Gràcies: Agraeix quan sigui oportú.
  • Pensar Solucions: Cerca solucions per evitar que l’error es repeteixi.
  • Demanar Temps: Si necessites temps per respondre, demana-ho.

Manejar crítiques hostils o no constructives

Quan la crítica és hostil o no constructiva, podem fer servir les següents tècniques:

  • Usar “Però”: Reconeix la part de veritat en allò que diu l’altra persona i mantingues la teva postura. Exemple: “Entenc el teu punt, però…”
  • Tècnica del Disc Rayado: Repeteix contínuament el punt principal del teu missatge sense atendre altres continguts.
  • Tallar la Interacció: Acaba la interacció tan aviat com sigui possible.

Millora les teves habilitats socials

Si us interessa explorar més sobre aquest tema i millorar les vostres habilitats socials en situacions incòmodes, no dubteu a contactar-nos. A Gabinet Psicològic Mataró, podem acompanyar-te durant tot el procés.