Identificar i combatre l’estrés laboral

Segons assenyalen des de la web de l’Associació Americana de Psicologia, les fonts més comunes d’estrès laboral són els sous baixos, la sobrecàrrega laboral, les poques oportunitats de promoció, els treballs que no impliquen o suposen un repte, la manca de suport social o no tenir control sobre les decisions de treball entre d’altres.

Quan l’estrès laboral es torna crònic pot ser perjudicial i danyar la salut física i emocional i aquesta situació és també més comuna del desitjable, assenyalen els psicòlegs americans. Des de la institució nord-americana apunten els següents passos per gestionar l’estrès associat al treball:

1. Identifica allò que t’estressa: Mantingues un diari durant una setmana o dues per identificar què situacions et creen més estrès i com respons a elles. Registra els teus pensaments, sentiments i informació sobre l’ambient, incloent les persones i circumstàncies implicades, la situació física i com vas reaccionar. Aspectes com si vas elevar la veu, si vas decidir anar a per un tentempié o a fer una passejada poden ajudar a trobar patrons entre allò que t’estressa i com reacciones davant ells.

2. Desenvolupa respostes saludables: En comptes d’intentar combatre l’estrès amb menjar ràpid o alcohol, tria opcions saludables quan sentis que puja la tensió. L’exercici és un gran alliberador d’estrès. El ioga pot ser una bona opció però qualsevol forma d’activitat física és beneficiosa.

A més, busca temps per a les teves aficions i allò que més t’agrada fer. Ja sigui llegint una novel·la, acudint a concerts de música o gaudint de la teva família, assegura’t que deixes temps per fer les coses que et produeixen plaure.

Dormir bé també és important per gestionar l’estrès. Crea hàbits de somni sans limitant la cafeïna a la tarda i reduint activitats estimulants com veure la tele o utilitzar l’ordinador a la nit.

3. Estableix límits: A l’actual món de les relacions digitals, és fàcil sentir-se angoixat davant la possibilitat d’estar disponible les 24 hores del dia. Estableix alguns límits entre treball i vida personal. Això podria significar no consultar el mail des de casa a la tarda o no contestar al telèfon hores després d’acabar la jornada laboral. Fixar límits clars entre la vida laboral i personal redueix l’estrès associat als possibles conflictes de conciliació.

4. Pren-te el teu temps per descansar: Parea evitar els efectes negatius de l’estrès crònic i el cansament laboral necessitem temps per recuperar-nos i tornar al nivell de rendiment anterior a l’estrès. Aquest procés de recuperació requereix ‘desconnectar’ de l’activitat laboral quan no s’està treballant. Sempre que sigui possible pren-te el teu temps per descansar per poder tornar al treball llest per oferir el millor de tu. Quan no et sigui possible desconnectar almenys desconnecta el teu telèfon i centra la teva atenció durant una estona en activitats no lligades al treball.

5. Aprèn a relaxar-te: Les tècniques com la meditació, els exercicis de respiració profunda i la consciència plena (un estat en el qual observes de forma activa les experiències del present i els teus pensaments sense jutjar-los) poden ajudar a alliberar estrès.

Comença amb uns pocs minuts cada dia per centrar-nos en una activitat simple com la respiració, caminar o gaudir d’un menjar. L’habilitat de ser capaç de centrar-se de forma conscient en una única activitat sense distreure’t es tornarà més forta amb la pràctica i descobriràs que pots aplicar-la a molts aspectes diferents de la teva vida.

6. Parla amb el teu cap: Els empleats saludables solen ser més productius pel que el teu cap té en aquest sentit un incentiu clar per crear un ambient de treball que promogui el benestar dels empleats.

Comença per entaular una conversa oberta amb el teu cap. El propòsit no és presentar una llista de queixes sinó començar amb un pla eficaç per controlar aquelles situacions d’estrès que hagis identificat per poder realitzar millor el teu treball.

Encara que algunes àrees d’aquest pla haurien d’estar dissenyades per millorar les teves habilitats en àrees com la gestió del temps, altres elements podrien incloure la identificació d’aspectes que et facin sentir millor en el teu lloc de treball com aclarir què s’espera de tu, aconseguir més ajuda dels teus col·legues, enriquir el teu treball amb tasques que suposin un repte o que tinguin sentit per a tu o fer canvis en el teu ambient de treball físic per fer-ho més confortable i reduir les tensions.

7. Aconsegueix alguns suports: Acceptar ajuda d’amics de confiança i membres de la família pot millorar la teva capacitat per manejar l’estrès. En la teva empresa podria existir un programa de prevenció de riscos laborals en el qual s’inclogui un protocol d’actuació sobre l’estrès laboral amb informació, consells i casos en els quals s’aconsella la derivació a professionals de la salut mental, si fos necessari.

Si continues sentint-te sobrepassat per l’estrès laboral, potser fos bona idea parlar amb un psicòleg, que podria ajudar-te a manejar l’estrès i canviar un comportament no saludable.