Com ajudar als adolescents a recuperar la motivació a l’escola
Durant l’ensenyament de secundària, alguns adolescents perden les ganes, l’interès, la fascinació necessaris per aprendre. És freqüent que en els primers anys de l’adolescència, els joves es queixin pels professors o de la tasca que han de fer; que abandonin una activitat que en algun moment gaudien; que mostrin senyals d’avorriment o es trobin perduts a l’escola.
Com motivar als joves quan perden l’interès en les activitats que realitzen dins i fora de l’escola? La psicòloga Carol Dweck defineix la motivació com “l’amor per l’aprenentatge, l’amor pels desafiaments”. La motivació és, segons l’autora, un factor fonamental per determinar l’èxit en les tasques que emprenem cada dia.
I. A continuació es presenten alguns factors que solen contribuir al baix nivell de motivació en els adolescents:
Canvis biològics. El començament de la pubertat i els canvis que es registren en el cos, solen ser un factor d’angoixa, preocupació, distracció.
Preocupacions emocionals. A les inseguretats físiques se suma un altre tipus de preocupacions, com per exemple el no pertànyer al grup “popular” de l’escola.
L’ambient escolar. Un adolescent pot perdre la motivació quan passa de l’escola primària a la secundària: pot sentir-se perdut a la nova escola o sobrecarregat amb la major quantitat de feina escolar.
Percepció de les capacitats. Quan els joves entren en l’adolescència, de vegades comencen a creure que la capacitat intel·lectual és fixa. Comparen la seva capacitat amb la d’altres i se senten inferiors. De vegades creuen que si han d’esforçar-se molt, és perquè tenen menys capacitat. Aquesta perspectiva acostuma a ser desalentadora: per a què esforçar-se massa si l’esforç no els ajuda a millorar?
Falta d’oportunitats. Alguns joves no tenen oportunitats de participar en activitats extraescolars que fomentin el seu entusiasme. És important buscar a les escoles, en els centres propostes accessibles d’activitats per als adolescents.
Baixa d’atenció. Alguns professors observen que és molt difícil aconseguir que els estudiants es concentrin en un projecte escolar quan estan acostumats a programes de televisió i altres presentacions que són ràpides, curtes i requereixen d’un baix nivell d’atenció.
Succeeix que els adolescents han d’aprendre -i descobrir- que l’èxit a l’escola requereix de temps i esforç. Són moltes les coses que competeixen per l’atenció dels joves els qui, moltes vegades, esperen que l’escola i les seves activitats siguin sempre emocionants.
A casa podem encoratjar i donar oportunitats al nostre fill, ensenyar-li que els alts èxits acadèmics generalment exigeixen un veritable esforç; que a l’escola -i a la vida- poden aprendre -créixer i gaudir- mitjançant activitats que no sempre són pura diversió.
II. A continiuación s’ofereixen alguns suggeriments per fomentar la motivació en els adolescents:
Donar un bon exemple. Els adolescents aprenen molt en veure als seus pares complir amb el seu treball i les seves obligacions.
Ensenyar-los a posar-se metes i a treballar per aconseguir-les. Ajudi al seu fill a comprendre el valor d’afrontar els desafiaments i a descobrir la satisfacció que produeix superar-los.
Oferir-los l’oportunitat de realitzar activitats extraescolars. Els adolescents necessiten tenir oportunitats per desenvolupar els seus talents. Potser el seu fill necessiti alguns suggeriments per començar un nou projecte: pregunti-li si li interessa realitzar un curs d’anglès, una classe d’art o practicar algun esport.
Encoratjar-los amb elogis. Feliciti al seu fill quan ha fet bé una activitat; la tasca escolar per exemple.
Detectar i desenvolupar els seus punts forts. Tots tenim alguna capacitat especial en alguna àrea. Identifiqui què és el que el seu fill sap fer millor, en què té més habilitat i motivil al fet que la desenvolupi.
Establir comunicació amb l’escola. Comuniqui’s amb els mestres, els tutors escolars o el director de l’escola quan sigui necessari.
Fixar metes, objectius realistes. Quan se’ls demana als joves que aconsegueixin l’impossible, deixen d’esforçar-se. No pressioni al seu fill a participar en activitats que no vol realitzar (encara que a vostè pugui semblar-li meravellosa).
I és aquesta una de les claus. El seu fill és una altra persona: amb els seus gustos, habilitats i inquietuds. Deixil desenvolupar-se; és a dir: a l’hora d’estimular, enforteixi els interessos que ell presenta, no els que vostè consideri que hauria de desenvolupar.motivación;aprendizaje;adolescencia;psicología;