Recerques realitzades per acadèmics de la Universitat de Warwick, a Regne Unit, indiquen que les persones que pateixen dolor crònic podrien beneficiar-se d’una teràpia per ajudar-los a dormir millor. Aquests experts van trobar que les teràpies cognitiu-conductuals (TCC) eren moderadament o molt eficaces en la lluita contra l’insomni en pacients amb dolor a llarg termini.
Els investigadors també van descobrir que els pacients amb dolor crònic no només es van beneficiar d’un millor somni, sinó que també van experimentar un impacte positiu més ampli pel que fa al dolor, la fatiga i la depressió. No obstant això, van arribar a la conclusió que les teràpies només funcionava quan se subministren en persona.

La doctora Nicole Tang, del Departament de Psicologia de la Universitat i directora de l’estudi, que es publica en ‘Sleep’, explica: “La falta de son és una causa potencial de mala salut i estudis previs suggereixen que pot portar a l’obesitat, la diabetis, l’accident cerebrovascular, la malaltia coronària i, fins i tot, la mort. L’insomni també pot elevar el risc de depressió, ansietat i abús de substàncies. També és un problema important per a les persones que sofreixen dolor durant més de tres a sis mesos i per això ho analitzem en aquest grup”.

“Aquest estudi és particularment important a causa que no es recomana l’ús de medicaments per tractar l’insomni durant un llarg període de temps, per tant, el trastorn ha d’abordar-se mitjançant un tractament no farmacològic. Creiem que els nostres resultats seran d’especial interès per a l’atenció primària per part de metges i professionals de la salut que estan ocupant un paper cada vegada més important en la prevenció i el maneig de problemes a llarg termini”, afegeix.

Els investigadors del Departament de Psicologia i l’Escola Mèdica de la Universitat de Warwick van realitzar un meta-anàlisi dels efectes dels tractaments no farmacològics per a l’insomni, examinant les experiències de més d’un miler de malalts amb dolor crònic. Es van centrar en 72 estudis amb un total d’1.066 pacients d’entre 45 i 61 anys d’edat que sofrien d’insomni i dolor a llarg termini causat per una varietat de malalties com a càncer, maldecaps i artritis.

Els tractaments avaluats van abastar una varietat d’enfocaments. La majoria de les estratègies d’intervenció populars inclouen psico-educació sobre la higiene del somni (bons hàbits de somni, com un patró de somni regular), control d’estímuls, restricció del somni i la teràpia cognitiva.

A més de destacar l’efecte positiu de la TCC sobre l’insomni, els científics van identificar un lleu a moderat descens en el dolor immediatament després de la teràpia i van observar que la millora del somni va resultar en una disminució de la depressió després del tractament i en els seguiments de fins a 12 mesos. L’equip creu que això posa en relleu el valor de tractar l’insomni amb el dolor crònic tan aviat com sigui possible.

No obstant això quan s’administra electrònicament –bé per telèfon o a través d’internet– les teràpies van resultar menys eficaces. Tang subratlla: “Hem trobat poca evidència que l’ús de teràpies subministrades per telèfon o ordinador beneficien als insomnes”. Encara que encara estan avaluant l’efectivitat dels tractaments automatitzats, els autors van veure que, de moment almenys, les teràpies que s’administren personalment proporcionaven el major efecte positiu sobre la falta de somni.