L’addicció a les noves tecnologies
LADICCIÓ A LES NOVES TECNOLOGIES
Laparició de les noves tecnologies en els darrers anys ha anat acompanyat de laparició duna nova addicció, laddicció a les noves tecnologies. Aquesta addicció fa referència a la necessitat destar connectat al telèfon, al whatsapp, a les xarxes socials, als videojocs, a Internet, a xats, etc.
Aquestes conductes, a linici produeixen plaer en la persona, però acaben convertint-se en una necessitat i la persona sacaba descontrolant.
Com succeeix amb les altres addiccions, com laddicció a les drogues, al joc, al sexe o a les compres, entre daltres, la persona no realitza la conducta de connectar-se al telèfon o al xat per sentir plaer, sinó que ho fa per eliminar la disfòria i lansietat que li provoca no poder realitzar lesmentada conducta.
Laddicció a les tecnologies, per tant, és una addicció comportamental que genera gran patiment a qui ho pateix i a tot el seu entorn.
SÓN PERILLOSES LES NOVES TECNOLOGIES?
Les noves tecnologies tenen una gran utilitat que ningú pot negar, tant pel que fa als diversos canals de comunicació que shan obert com pel que fa als canals dinformació. Mai abans la gent havia pogut obtenir tanta informació en tan poc temps, la qual cosa ha suposat un gran avenç per a tothom, a un cost baix i des de diversos dispositius que es poden dur a sobre en qualsevol moment del dia. Tota la informació és a les nostres mans en qualsevol moment.
Les noves tecnologies han eliminat distàncies geogràfiques i ens han acostat a les persones que viuen lluny.
No obstant això, aquests avantatges no estan lliures de possibles perills de caràcter psicològic per a persones que poden caure en lutilització abusiva dels aparells tecnològics.
– A QUINA EDAT HEM DE COMENÇAR A UTILITZAR APARELLS TECNOLÒGICS?
Sovint els pares es pregunten a quina edat és adequat o recomanable que els seus fills tinguin accés a aparells tecnològics. No hi ha una resposta única ni una edat exacta, ja que depèn del nivell de maduresa dels fills (i també dels pares) i daltres circumstàncies. Cadascú ha destablir, segons els seus valors i principis, quin és el moment adequat per donar accés al fill a un aparell tecnològic com un telèfon mòbil o una tablet.
LAcadèmia Americana de Pediatria estableix que:
1- Els menors de 2 anys no haurien dexposar-se a cap tipus de pantalla, doncs és una edat en la que els infants han dexperimentar amb objectes físics adequats a ledat per desenvolupar correctament el seu cervell.
2- Dels 2 als 7 anys es recomana que no vegin la televisió més d1-2 hores diàries i que només utilitzin altres aparells tecnològics supervisats per adults i amb finalitats educatives.
3- Dels 7 als 12 anys es recomana que no superin lexposició a qualsevol tipus de pantalla (TV, ordinador, tablet, mòbil, consoles, etc.) les 2 hores diàries. Cal que el menor tingui controls parentals estrictes i adequats.
4- A partir dels 13 anys es recomana no sobrepassar les 3 hores dexposició a qualsevol tipus de pantalla on-line i off-line. Cal mantenir la supervisió per part dels pares pel que fa al contingut i només permetre els jocs online a aquells nens que tenen una maduresa suficient.
LES NOVES TECNOLOGIES ESTAN CANVIANT LA FORMA EN QUE ENS RELACIONEM AMB ELS ALTRES?
Les tecnologies de la informació i de la comunicació han tingut un paper clau en la configuració de lactual societat. Per la història de la humanitat, lescriptura, la imprempta, el telèfon, la ràdio, el cinema o la televisió, han suposat un abans i un després. De la mateixa manera, Internet, els telèfons intel·ligents, els ordinadors i les videoconsoles també han suposat un canvi radical no només en la forma que ens comuniquem amb els altres, sinó també la forma com gestionem el temps doci, les compres que realitzem, la forma dobtenir informació, etc.
Internet sha convertit en el número 1 pel que fa a entreteniment en tots els grups socials. De fet, en promig, la gent ocupa més temps a Internet que a cap altra activitat, i això significa que la gent passa menys temps fent activitats amb gent per passar més temps a soles connectat a Internet.
Actualment la gent està més connectada que mai amb familiars i amics a través de whatsapp, xarxes socials, xats, correu electrònit, skype, messenger i daltres aplicacions, però això també està canviant la forma que tenim de relacionar-nos amb el nostre entorn.
Des de la irrupció de les xarxes socials, la dinàmica en les relacions socials ha canviat fins al punt en que una relació es pot acabar per culpa dun like. Un comentari a una fotografia o un like o labsència dun like esperat pot provocar greus discussions en la parella i amb els amics. Així com ho pot ocasionar el double check en color blau del whatsapp, pel que fa a mha llegit i no mha contestat o estar online al whatsapp a hores en que la parella no espera que estiguis connectat i a més, no és per parlar amb la ella, sino amb algú altre.
Lstatus del perfil de facebook pot generar nombrosos problemes, doncs si poses que estàs en una relació probablement la gent pensarà que la relació no es important o si no poses que estàs casat significa que no ho estàs. El canvi destatus sha convertit un un generador de problemes i estrès en les relacions, doncs sha de triar el moment amb cautela per no ofendre a laltre.
Una gran quantitat de gent pretén mostrar la seva felicitat a través de fotos molt afavoridores de la seva realitat, convertint-se aquesta felicitat en un producte i no pas en una vivència de plenitud.
La gran majoria de la gent sap més de la vida dels altres a través de les xarxes socials que a través del propi relat de lamic. Amb lexcusa que veiem les fotos de laltre i estem al dia de les seves vides, la gent sesforça menys en buscar temps per compartir amb aquests amics, i passen una quantitat important dhores al dia en revisar tot el que han publicar els amics a les xarxes socials, perdent lessència de compartir una estona davant dun cafè o veient una pel·lícula plegats al cinema.
Un grandíssim nombre de persones opta com a primera opció amb Internet per fer noves amistats o trobar parella. Aquest món virtual en el que les persones estan protegides per lanonimat fa que a molts els resulti molt més fàcil relacionar-se amb els altres a través duna pantalla que fer-ho cara a cara.
CONDUCTA NORMAL O ADDICCIÓ?
La diferència entre una conducta normal pel que fa a lús de les noves tecnologies i una conducta addictiva, radica en 4 característiques bàsiques:
1- Pèrdua de control.
2- La utilització de les tecnologies passa de ser un entreteniment a ser una necessitat. La persona experimenta una forta dependència emocional.
3- Es perd tot linterès per altres activitats que abans produïen plaer i es centra completament en lús de les tecnologies.
4- La persona continua utilitzant les tecnologies tot i els inconvenients que comença a experimentar, com són el baix rendiment acadèmic, discussions familiars, aïllament social, dificultats de concentració, etc.
Parlaríem dabús de les noves tecnologies quan es dóna un augment progressiu del temps que es passa utilitzant aparells tecnològics i comença a aparèixer malestar quan no es pot fer ús delles, la qual cosa indicaria que la persona està començant a desenvolupar una certa dependència psicològica. Si la persona no corregeix el seu comportament i cada vegada dedica més temps i sinteressa més per lús daquest aparells, pot caure en laddicció.
Parlaríem doncs daddicció quan la persona perd el control i arriba un punt en que la vida de la persona gira al voltant de lús de les noves tecnologies, sent una forta necessita dutilitzar aparells tecnològics, no té interès en res més que no sigui la realització daquesta conducta i segueix amb aquest comportament tot i la repercussió negativa que pateix a tots els àmbits de la seva vida a causa de la utilització de les noves tecnologies.
SENYALS DALARMA
– Privar-se de son (<5 hores) per estar connectat a la xarxa.
- Descuida altres activitats importants com el contacte i el compartir amb la família, les relacions socials, l'estudi o la cura de la salut.
- Rep queixes en relació amb l'ús dInternet per part d'algú proper, com els pares o els germans, negant l'ús desmesurat.
- Pensa en connectar-se constantment. Quan no està connectat es sent irritat o quan la connexió falla o resulta molt lenta.
- Intenta limitar el temps de connexió, però no ho aconsegueix i perd la noció del temps.
- Menteix sobre el temps real que està connectat.
- Aïllament social, irritablitat i baix rendiment escolar o laboral.
- Sentiments deufòria i activació anòmales quan s'està davant de lordinador.
TIPUS DADDICCIONS A LES NOVES TECNOLOGIES
Segons la OMS, el 25% de la població (1 de cada 4 persones) pateix una addicció a les noves tecnologies, és a dir, quan una afició o un interès es converteix en una necessitat que en cas de no veures satisfeta desperta angoixa, irritabilitat, agressivitat, pèrdua dinterès per la resta de coses, aïllament, desànim, etc.
Símptomes principals:
- Intens desig irrefrenable de realitzar l'activitat plaent (connexió al telèfon, al whatsapp, a les xarxes socials, als videojocs, a Internet, a xats, etc.).
- Pèrdua progressiva del control sobre la mateixa, fins a arribar al descontrol.
- Descuit de les activitats habituals prèvies, tant les familiars, com les acadèmiques, laborals o de temps lliure.
- Les conseqüències negatives solen ser advertides per lentorn que l'hi comuniquen a l'addicte, qui, malgrat això, no deté l'activitat,
es posa a la defensiva, negant el problema que pateix.
- Progressiva focalització de les relacions, activitats i interessos entorn de l'addicció, amb descuit o abandonament dels interessos i relacions previs.
- Irritabilitat i malestar davant la impossibilitat de realitzar la conducta (abstinència) i impossibilitat de deixar de fer-ho, malgrat els esforços.
- No es realitza la conducta per sentir plaer, sinó per eliminar la disfòria i lansietat.
Factors de risc:
- Ser home
- Joves dentre 16 i 18 anys
- Pares amb nivells destudis baixos o mitjos
- Baixa tolerància a la frustració: utilitzen la conducta com a distracció de les preocupacions o les pors, com a mecanisme de fugida
- Escassos recursos per resoldre problemes
- Baixa autoestima
- Impulsivitat
- Elevada cerca de sensacions
- Comorbiditat: TDAH, addiccions a substàncies, fòbia social, depressió major, etc.
- Aïllament social: senten que els manca suport social i recorren a xarxes socials, jocs en línia, etc., com una manera segura destablir noves relacions
- Adolescència: etapa dinsatisfacció amb el món que els envolta i de falta de control dels impulsos
ADDICCIÓ A INTERNET
- Quan la utilització dInternet es converteix en un hàbit compulsiu i interfereix amb la vida quotidiana, la feina, els estudis o les relacions personals.
- Laddicte es sent més còmode amb els ciberamics que amb els amics de tota la vida o navega compulsivament malgrat les conseqüències negatives que pugui tenir.
- Laddicció pot prendre vàries formes:
o Addicció al cibersexe
o A les ciberrelacions (xarxes socials, sales de xat
)
o Compulsions a la xarxa (subhastes a llocs com eBay, pàgines de segona mà, webs de viatges
)
- Temps de connexió molt llargs amb finalitats recreatives al llarg de cada dia, que poden portar a descuidar altres àrees importants de la seva vida com la feina, les relacions socials, l'alimentació, el descans, inversió dels ristmes circadians, etc.
- Experimenten símptomes ansiosos, irritabilitat, problemes emocionals i problemes en la interacció social. La majoria admet que teclejant davant la pantalla s'expressa molt millor que amb la comunicació verbal presencial.
- Més que el nombre d'hores connectat a la xarxa, el determinant és el grau d'interferència i alteració en la vida quotidiana.
- Prevalença del 6 al 9% (OMS).
- Risc de desenvolupar addicció del 21,3% dels adolescentes espanyols, degut al temps que dedica a navegar per la xarxa.
- Els adolescents de 14 a 17 anys principal grup dús diari de xarxes socials a Europa, amb un 91,6% de lús. El 39,2% passa més de 2 hores diàries.
ADDICCIÓ ALS VIDEOJOCS
- Part lúdica i educativa.
- Estimulen la coordinació viso-motora, el raonament deductiu, la memòria a curt i llarg termini i milloren el raonament abstracte, latenció i lautocontrol.
- El 77% dels nens d11 a 13 anys són jugadors habituals de videojocs.
- Els nens són molt vulnerables perquè es pot convertir en la principal font dentreteniment.
- Laddicció apareix quan la persona dedica un temps excessiu (més de 4-5 hores diàries) i es manté tot i que apareixen conseqüències negatives.
- Passen hores i hores davant la pantalla i troben en el menjar ràpid una bona solució per no deixar de jugar.
- Símptomes:
o Aïllament social i familiar
o Baix rendiment acadèmic
o Descuida altres activitats lúdiques
o Ansietat, irritabilitat i ira quan no pot jugar
o Incapacitat de respectar els horaris pactats amb els pares
o Descuiden la higiene personal, lalimentació i la son
o Són el 20-25% de la demanda de tractament per addicció a les TIC.
o En els darrers 5 anys sha TRIPLICAT els casos daddicció als videojocs
o Joves dentre 14 i 18 anys que van començar als 9-14 anys.
- Prevalença:
o Ús problemàtic entre el 15% i el 40%
o Addicció entre l1,5% y el 8%.
ADDICCIÓ AL TELÈFON I ALTRES APARELLS MÒBILS
- Conegut com a nomofòbia (no-mobile-phone-phobia).
- Excessiu consum diari dels temps que sutilitza el telèfon.
- El 46% dels nens entre 11 i 14 anys tenen telèfon mòbil.
- El 38% dels adolescents reconeixen sentir-se malament quan han de deixar el seu telèfon mòbil.
- Algunes estudis destaquen que el 53% de la població pateix addicció al telèfon mòbil.
- El 40% dels joves entre 18 i 30 anys no poden viure sense el seu smartphone
- Cada usuari consulta el telèfon un promig de 34 vegades al dia.
- Símptomes:
o El preu de la factura del telèfon augmenta d'una forma desorbitada.
o Està permanentment vigilant el telèfon, comprovant de forma compulsiva i descontrolada qualsevol senyal, consultant el telèfon encara que estigui fent qualsevol altra cosa.
o No deixa el mòbil per a res, ni tan sols, quan està amb els amics. És incapaç de centrar-se en la conversa perquè solament se centra en l'aparell.
o No es separa del telèfon mòbil per menjar, anar a classe o anar al bany. Es tracta d'una obsessió que altera la seva vida.
o El mòbil es converteix en un entreteniment constant més que en un objecte d'ús pràctic per trucar per un motiu concret.
o No és capaç de sortir de casa sense el telèfon.
o Sent ansietat, irritabilitat i ira quan no pot tenir el telèfon, es queda sense saldo, quan no té connexió a Internet, cobertura o quan es queda sense bateria.
o Aïllament social. passen hores xatejant en lloc de relacionar-se amb altres joves de la seva edat.
o Comportament alterat
o Alteracions de l'estat d'ànim
o Comportament compulsiu
o Perill de fer contactes amb desconeguts, que poden portar conseqüències negatives.
o Baix rendiment escolar, arribant al fracàs escolar degut a labsentisme escolar o a no respecten els horaris d'estudi
o En els casos més greus, es pot arribar a robar i a mentir amb tal de tenir un mòbil.
ADDICCIÓ A LA TELEVISIÓ
- A Espanya, la gent dedica més de 3 hores diàries a veure la televisió (la meitat del seu temps doci).
- La persona abusa de la televisió, no perquè no sàpiga què fer, sinó perquè es sent nerviosa i irritable quan no pot veure la televisió.
- La conducta es manté tot i les conseqüències negatives: arribar tard a la feina, baix rendiment escolar, perdre la parella, negativa a fer plans amb els amics o la família, etc.
- Conseqüències: Irritabilitat, agressivitat, cansament, aïllament, depressió, baix rendiment escolar, etc.
- La persona anteposa veure la TV per davant de qualsevol altra activitat que abans sí li despertava interès.
- Poca gent demanda ajuda per presentar aquesta addicció.
QUÈ PODEN FER ELS PARES?
- Prohibir no seria la solució. Es tracta de regular lús dels aparells tecnològics de forma negociada i consensuada amb els fills. Cal contemplar el temps que han de dedicar a lestudi i a loci dacord amb la seva edat i acordar Aixa el temps que podran estar connectats a Internet al dia.
- Procurar tenir els ordinadors i aparells tecnològics en sales comuns de la casa, com el menjador o la sala destar per tal de poder supervisar els continguts als que accedeixen els menors.
- Parlar amb els fills sobre els perills que tenen determinats comportaments que estan protegits per lanonimat que ofereix Internet, com són el cyberbulling (assetjament virtual a menors mitjançant atacs personals, divulgació dinformació personal confidencial o falsa, insults i amenaces entre daltres) i el grooming (assetjament dun adults cap a un menor amb la intenció de guanyar-se lamistat per tal de poder abusar sexualment dell). Tots aquest comportaments poden constituir un delicte penal i cal advertir doncs als menors daquest perills.
- Regular el temps que els fills estan connectat amb aparells tecnològics i animar-los a fer altres activitats que no requereixen daquests aparells tan dins de casa com fora.
- Cal que els pares siguin un model de conducta. Seria del tot illògic que els pares prohibissin tenir el telèfon mòbil a taula mentre es menja i que els pares sí ho fessin.
TRACTAMENT DE LES ADDICCIONS A LES NOVES TECNOLOGIES
- Tot i que per a una addicció s'estableix labstinència completa daquella conducta o substància, a les noves tecnologies, això és més difícil ja que són
eines utilitzades a la vida quotidiana, acadèmica i laboral.
- OBJECTIU ÚS CONTROLAT.
- Intervenció destinada a factors de protecció:
o Fomentar la capacitat de resolució de problemes
o Tècniques de millora de l'autoestima
o Entrenament en habilitats socials
o Planificació del temps lliure
- Establir lorigen o causa de laddicció i treballar directament sobre la causa (tractar la baixa autoestima, dèficit en HHBB, aïllament social, baix estat dànim, entrenament en solució de problemes, etc.)
- Tècniques de control destímuls
§ Controlar els temps dexposició pactant amb el pacient.
§ Comunicar als amics i familiars els canvis en el seu comportament.
§ Limitar laccés al router, tv, telèfon, etc.
§ La família supervisa el bon compliment de les pautes.
o Sha demostrat com una eina molt efectiva al principi del tractament, per assolir labstinència o el control, sempre que es realitzi correctament amb la supervisió dun coterapeuta à Pautes a la família
- Identificació de les SITUACIONS DE RISC.
- PLANIFICACIÓ dactivitats gratificants.
- ESTRATÈGIES DAFRONTAMENT DE LANSIETAT
o Tècniques de relaxació
o Tècniques de distracció
o Programació dactivitats incompatibles
o Tècniques dimaginació
o Autoverbalitzacions positives
o Acceptació del malestar
- REESTRUCTURACIÓ COGNITIVA
o Objectiu: Aprendre a fer front als estats emocionals negatius (ansietat i irritabilitat entre daltres) i als pensaments irracionals relacionats amb la conducta addictiva i substituir-los per pensaments més realistes.
- PREVENCIÓ DE RECAIGUDES
o Objectiu: Identificar les situacions de risc i entrenament en lafrontament daquestes.
o Detecció de situacions dalt risc
o Practicar activitats gratificants alternatives.
o Canvi en lestil de vida.
o Reestructurar els pensaments erronis sobre els efectes negatius del seu comportament, ja que amb el temps laddicte pot minimitzar els conseqüències de tornar al seu comportament amb les TIC.
o Afrontament de la pressió social. Entrenament en HHSS.
o Solució de conflictes personals i interpersonals.
o Afrontament destats emocionals negatius mitjançant tècniques cognitives.
o Informació sobre caiguda i recaiguda i lefecte EVA
o Abordar els problemes específics que presenti cada jugador.
Cristina Martínez Viana
Psicòloga núm. 13.803
Directora Gabinet Psicològic Mataró