Com combatre els pensaments distorsionats

Un home s’apropa al mostrador d’un estanc i demana un paquet de Camel. L’empleat li diu que se li han acabat. L’home conclou que el venedor té els cigarrets, però que només vol desfer-se d’ell perquè no li agrada el seu aspecte. Aquesta “lògica” sembla òbviament irracional i paranoide..
Però considerem el cas d’una dona el marit de la qual torna a casa amb mala cara. Immediatament conclou que està enfadat perquè ella va estar massa cansada per fer l’amor la nit anterior. Ella espera una ofensa com a revenja i respon ràpidament amb mal humor i amb una posició defensiva. Aquesta “lògica” té un significat perfecte per a ell, i ella no pregunta els motius del marit; més tard s’assabenta que va tenir un petit accident d’automòbil en tornar a casa.
El sil·logisme que ella ha usat funciona més o menys així: “ 1) Moltes vegades el meu marit es molesta quan jo li desil·lusiono; 2) el meu marit sembla molest; 3) per tant, potser li he desil·lusionat”. El problema d’aquesta lògica resideix en la suposició que l’humor del marit ha d’estar relacionat forçosament amb ella i que ella és el principal motiu dels seus canvis d’humor. Aquest tipus de pensaments deformats es denomina personalització, això és, la tendència a relacionar tots els objectes i esdeveniments amb un mateix. Això crea una gran quantitat de sofriment perquè la víctima tergiversa constantment el que veu i reacciona conseqüentment segons aquesta mala interpretació.
En aquest capítol pretenem classificar i examinar quinze tipus de pensaments deformats i proporcionar les eines necessàries per identificar-los. Per tant, s’haurà d’estar atent als indicadors de la presència de pensaments deformats i desenvolupar les habilitats necessàries per combatre’ls.
Gran part del sofriment humà és innecessari. Procedeix de falses conclusions que la gent fa dels esdeveniments quotidians. Són les interpretacions, la qual cosa la gent es diu a si mateixa sobre la seva experiència, les que creen ansietat, còlera o depressió. Si una persona decideix que l’aspecte agre d’algú indica rebuig, quan de fet està experimentant enveja, està creant el seu propi estat d’ànim –i això li portarà a entristir-se o a estar susceptible-.
Els dos autors que han contribuït més a estudiar la forma de combatre els tipus de pensaments deformats són Albert Ellis i Aaron 
Beck. En el seu llibre, publicat en 1961, Guia de la vida racional, Ellis argumenta que les emocions tenen poc que veure amb els successos reals. Entre els successos i l’emoció existeix una “autocharla” real o irreal. De fet, l’emoció procedeix del que la persona es diu a si mateixa, és a dir, de la interpretació del succés i no del propi succés. Ellis usa el model ABC per descriure el que succeeix:

A) Fets i successos
Un repartidor de periòdics llança el periòdic d’un client sobre la gespa mullada. El Client surt corrent i li diu cridant que sigui més acurat.
B) Autocharla del repartidor de periòdics
Aquest oncle està malalt… Pot denunciar-me… Em llevaran la meva ruta… Estic com una cabra… Aquest oncle és molt dur… Odia als joves.”
C) Emocionis
Ansietat i còlera.

El succés considerat aïlladament no causa l’emoció. Només quan el repartidor de periòdics decideix que està en perill, que està “com una cabra”, i que el client és un “duro”, es genera l’ansietat i la còlera. Si el repartidor de periòdics decideix més tard que tots podem equivocar-nos i que no passarà gens, la seva resposta emocional canviarà completament.
Aaron Beck és un dels principals teòrics en el tractament de la depressió. En el seu llibre publicat en 1967, Depressió: Aspectes clínics, experimentals i teòrics, descriu com els tipus de pensaments deformats fan esclatar i exacerben l’espiral descendent de la depressió. Corregint tipus de pensaments tals com la sobre generalització i la polarització, la persona deprimida comença a sortir del fossat. A mesura que les seves interpretacions dels successos del seu al voltant canvien, també ho fan el seu humor i la seva actitud cap al futur.
Efectivitat contra el símptoma

La teràpia cognitiva defensada per Beck i Ellis ha demostrat ser efectiva per reduir la freqüència i intensitat de l’ansietat interpersonal i general, la depressió, la còlera crònica i el perfeccionisme compulsiu.

Temps necessari per dominar la tècnica

L’avaluació dels tipus de pensaments deformats necessita diversos dies, així com observar els pensaments en una varietat de situacions d’estrès. L’hàbit de combatre les distorsions necessita des d’unes dues setmanes a diversos mesos per arribar a ser automàtic.

15 Tipus de pensaments deformats

1. Filtratge

Aquesta distorsió està caracteritzada per una espècie de visió de túnel; només es veu un element de la situació amb l’exclusió de la resta. Es ressalta un simple detall i tot l’esdeveniment o situació queda tenyida per aquest detall. Un dibuixant que no suportava les crítiques, va ser elogiat per la qualitat dels detalls d’uns recents dibuixos, i li van demanar si podria fer la seva propera obra amb una mica més de pressa. Va tornar a la seva casa deprimit, pensant que el seu cap creia que havia estat perdent el temps, quan el que havia ocorregut era que, simplement, només havia parat esment a un component de la conversa i no va escoltar l’elogi pel seu temor a les seves possibles deficiències.
Cada persona posseeix el seu túnel particular pel qual observa el món. Alguns són hipersensibles a tot allò que suggereix pèrdua, i s’enceguen davant qualsevol indicació de benefici. Per a uns altres, la més feble possibilitat de perill sobresurt com una pua en una escena que és, en conjunt agradable. La gent deprimida selecciona elements que pèrdues, els ansiosos seleccionen perills, i els que freqüentment experimenten còlera busquen evidències d’injustícia. 
Els mecanismes del record també poden ser molt selectius. D’una història completa o del conjunt de l’experiència, només es recorden normalment algunes classes de successos. Com a resultat, es pot revisar el passat i reexperimentar records que característicament poden fer sentir còlera, ansietat o depressió.
Els pensaments es poden magnificar i “tremendizar” mitjançant molts processos de filtratge. Quan els pensaments negatius es treuen fora de context, aïllats de totes les experiències bones que ens envolten, s’han majors i més tremends del que realment són. El resultat final és que tots els temors, manca, i irritacions s’exageren en importància perquè omplen la consciència a exclusió de tot la resta. Les paraules clau per a aquest tipus de filtratge són: “terrible… tremend… desagradable… horrorós”, i així successivament. Una frase clau és “no puc resistir-ho”.

2. Pensament polaritzat

La característica principal d’aquesta distorsió és la insistència en les eleccions dicotòmiques: es tendeix a percebre qualsevol cosa de forma extremista, sense termes mitjans. Les persones i els pensaments són bons o dolents, meravellosos o horribles. Això crea un món en blanc i negre, i com les persones que pateixen aquest tipus de distorsió fracassen en tots els matisos del gris, les seves reaccions als esdeveniments oscil·len d’un extrem emocional a un altre. El major perill de dicotomizar el pensament és l’impacte sobre com es jutja aquesta persona a si mateixa. Si no és perfecte o brillant llavors només podrà ser un fracassat a un imbècil. No hi ha lloc per a les equivocacions o la mediocritat. Un conductor d’un autobús discrecional pensava que era el major despistat del món quan prenia una sortida errònia de l’autopista i això li portava a conduir diversos quilòmetres fora de la seva ruta. Una equivocació i es creia un incompetent o un inútil. Una mare de tres nens, soltera, estava decidida a ser forta i “responsable”. Quan se sentia cansada o lleugerament ansiosa, començava a pensar que era feble, disgustant-se amb si mateixa i criticant el seu propi comportament en les converses amb els seus amics.

3. Sobregeneralización 

En aquesta distorsió es produeix una extensió, una conclusió generalitzada a partir d’un incident simple o un sol element d’evidència. El fet d’escapar-se un punt mentre s’està fent punt de ganxo significaria “mai aprendré a fer labors”. Un rebuig en una pista de ball significa “mai voldrà ningú ballar amb mi”. Si es mareja realitzant un viatge amb tren mai realitzarà un altre. Si una persona es mareja en la balconada d’una sisena planta, mai surt a un altre. Si va sentir ansietat l’última vegada que el seu marit va fer un viatge de negocis, serà un drama cada vegada que deixi la ciutat. Una experiència desagradable significa que sempre que es repeteixi una situació similar, es repetirà l’experiència desagradable.
Aquesta distorsió condueix inevitablement a una vida cada vegada més restringida. Les sobregeneralizaciones s’expressen sovint en forma d’afirmacions absolutes, com si existís alguna llei immutable que governés i limités el curs de la felicitat. S’està sobregeneralizando quan s’afirma radicalment que “ningú em vol… mai seré capaç de confiar en algú una altra vegada… sempre estaré trista… mai podré aconseguir un treball millor… ningú voldrà ser el meu amic si arriba a conèixer-me realment. La conclusió es basa en una o dues peces d’evidència, i acuradament s’ignora tot el que un coneix de si mateix que pugui contradir-les. Les paraules que indiquen que es pot estar sobregeneralizando són: tot, ningú, mai, sempre, tots i cap.

4. Interpretació del pensament 

Quan una persona interpreta el pensament fa judicis sobtats sobre els altres: “És lògic que actuï així perquè està gelós… Ella està amb tu pels teus diners… Ell tem mostrar les seves preocupacions”. No són una prova, però gairebé semblen veritat. En la majoria d’exemples, aquells que interpreten el pensament fan suposicions sobre com senten els altres i què els motiva a això. Per exemple, es pot concloure: “Ell l’ha visitat tres vegades l’última setmana perquè a) està enamorat, b) està molest amb la seva antiga núvia i sabia que ella ho esbrinaria, c) està deprimit i va de rebot, d) temia trobar-se solament de nou”. Es pot triar, però actuar a partir de qualsevol d’aquestes conclusions arbitràries pot ser desastrós.
En la mesura que el seu pensament interpreta, també es fan presumpcions sobre com està reaccionant la gent a les coses que l’envolten, particularment com estan reaccionat els altres davant vostè. “Això fa que em vegi poc atractiu… Pensa que sóc un inmaduro… Volen posar-me nerviós”. Aquestes presumpcions són normalment impossibles de ser sotmeses a prova. Han nascut de la intuïció. Les sospites, dubtes vagues, o una o dues experiències passades, però sempre són, no obstant això, cregudes.
Les interpretacions del pensament depenen d’un procés denominat projecció. Una persona imagina que la gent sent i reacciona als pensaments de la mateixa forma que ella. Per tant, no es molesta a mirar o escoltar atentament, ni s’adona que realment és diferent. Si una persona s’enfada quan algú arriba tard, pot imaginar-se a tothom actuant així. Si algú és molt sensible al rebuig, espera que la majoria de la gent sigui igual. Si una persona és molt estricta respecte a uns hàbits o trets particulars, assumeix que els altres participen de la seva creença. Les interpretacions del pensament passen per alt conclusions que només són veritat per a si mateixos sense molestar-se a comprovar si són apropiades per a la resta de les persones.
5. Visió Catastròfica 

Quan una persona catastrofiza, una petita via d’aigua en un vaixell de vela significa que segurament s’enfonsarà. Un contractista que treballa per menys diners conclou que mai podrà obtenir un bon treball. Un mal de cap indica que està apareixent un càncer cerebral. Els pensaments catastròfics sovint comencen amb les paraules “i si”. Una persona llegeix un article del periòdic que descriu una tragèdia o escolta un xafardeig sobre un desastre que va esdevenir a un conegut, i comença a preguntar-se si això li podria succeir a ell. “I si em trenco la cama esquiant… I si segresten el meu avió… I si em marejo i haig d’anar malalt… I si el meu fill comença a drogar-se?”. La llista és interminable, i una imaginació catastròfica realment fèrtil no té límits.

6. Personalització

El capítol va començar amb un exemple de personalització. És la tendència a relacionar alguna cosa de l’ambient aconsegueixo mateix. Una mare deprimida se censurava quan veia algun signe de tristesa en el seu fill. Un jovençà creia que cada vegada que la seva esposa parlava de cansament significava que ella aquesta canseu d’ell. Un home l’esposa del qual es queixava de la pujada de preus, escoltava les queixes com a crítiques a la seva habilitats com a cap de família.
Un aspecte important de la personalització és l’hàbit de comparar-se contínuament amb els altres. “Toca el piano molt millor que jo… No sóc prou graciós per anar amb aquesta colla… Ella es coneix a si mateixa molt millor que jo… Sent les coses tan profundament, mentre que jo sóc insensible… Sóc el més lent de l’oficina… Ell està callat (i jo sóc enginyós)… Sóc el més maco… Li escolten a ell però no al meu…”. Mai falten oportunitats per comparar-se. La presumpció subjacent és que el seu valor és qüestionable. Per tant, contínuament es trobarà forçat a provar el seu valor com a persona, mesurant-se a si mateix en relació amb els altres. Si d’aquesta comparació resulta vencedor, gaudirà d’un moment d’alleujament. Però si resulta perdedor, se sentirà humiliat.
L’error bàsic de pensament en la personalització és que s’interpreta cada experiència, cada conversa, cada mirada com una pista per analitzar-se i valorar-se a si mateix.

7. Fal·làcies de control 

Existeixen dues formes en què pot distorsionar-se el sentit de poder i control d’una persona. Una persona pot veure’s a si mateixa impotent i externament controlada, o omnipotent i responsable de tot el que ocorre al voltant.
La persona que se sent externament controlada, es bloqueja. No creu que pugui construir la seva pròpia vida o introduir qualsevol diferència al món que li envolta. Allí on miri només veu proves de la indefensió humana. Una altra persona o una altra cosa són les responsables del seu dolor, les seves pèrdues o els seus fracassos. Elles són les culpables. Des d’aquesta òptica és difícil trobar solucions, perquè probablement no funcionaria. Un exemple extrem d’aquesta fal·làcia és la persona que passeja per un suburbi portant una polsera amb tres diamants i un rellotge molt car. Li assalten i se sent indefensa i ressentida. No pot imaginar-se què hagués pogut fer per evitar-ho. Era una víctima passiva. La realitat, no obstant això, és que aquest grup de persones estan prenent decisions constantment, i que cada decisió afecta la seva vida. En alguna mesura cadascú és responsable del que li ocorre.
El pol oposat de la fal·làcia del control extern és la fal·làcia del control omnipotent. La persona que experimenta aquesta distorsió es creu responsable de tot i de tots. Porta el món sobre les seves espatlles. Els companys de treball depenen d’ella, els amics també, és la responsable de la felicitat de la majoria de la gent i qualsevol negligència de la seva part podria causals solitud, rebuig, la ruïna o un esglai. Ha de fer justícia en totes les ofenses, sadollar tota necessitat i guarir totes les ferides. I si no és així se sent culpable. La omnipotencia depèn de tres elements: la sensibilitat cap a les persones que li envolten, una creença exagerada del seu poder per sadollar totes les necessitats, i l’expectativa que és ella, i no els altres, la persona responsable de satisfer aquestes necessitats.

8. La fal·làcia de justícia

Aquest tipus de pensament distorsionat es basa en l’aplicació de les normes legals i contractuals als capritxos de les relacions interpersonals. L’inconvenient és que dues persones rarament es posen d’acord sobre el que és just, i no existeix tribunal o jutge que pugui ajudar-los. La justícia és una avaluació subjectiva de la mesura en què el que un espera, necessita o desitja de l’altra persona, aquesta l’hi proporciona. La justícia, definida així, pot ser tan fàcilment posada al servei dels propis interessos, que cada persona queda immobilitzada en el seu propi punt de vista. El resultat és la impressió d’estar vivint en les trinxeres i un sentiment d’enuig cada vegada major. 
La fal·làcia de la justícia s’expressa sovint amb frases condicionals: “Si em volgués, no es burlaria… Si em volgués, m’ajudaria a aconseguir l’orgasme… Si això fos un matrimoni com Déu mana, ella hauria d’acompanyar-me a l’excursió i aprendre a apreciar el paisatge… Si ell em volgués, tornaria a casa directament en sortir del treball… Si apreciessin el meu treball, em proporcionarien un despatx millor”.
És temptador fer suposicions sobre com canviarien les coses si la gent es limités a jugar net i ens valorés adequadament. Però les altres persones gairebé mai veuen les coses de la mateixa forma que nosaltres, i acabem causant-nos dolor a nosaltres mateixos.

9. Raonament emocional

En l’arrel d’aquesta distorsió està la creença que el que la persona sent hauria de ser veritable. Si se sent com un perdedor, llavors ha de ser un perdedor. Si se sent culpable, ha d’haver fet alguna cosa malament. Si es considera lleig, llavors ha de ser lleig. Si se sent colèric, és que algú s’ha aprofitat d’ell.
Totes les coses negatives que se senten sobre un mateix i els altres, han de ser veritables perquè se senten com a veritables. El problema amb el raonament emocional és que les emocions per si mateixes no tenen validesa. Són productes del pensament. Si una persona té pensaments i creences deformades, les seves emocions reflecteixen aquestes distorsions. Creure sempre en les emocions pròpies és com creure’s tot el que s’imprimeix.

10. Fal·làcia del canvi

L’única persona a la qual un pot controlar realment, o tenir moltes esperances de canviar, és a si mateix. La fal·làcia del canvi, no obstant això, suposa que una persona canviarà per adaptar-se a nosaltres si la hi pressiona prou. L’atenció i energia es dirigeix, per tant, cap als altres perquè l’esperança de felicitat es troba a aconseguir que els altres satisfacin les nostres necessitats. Les estratègies per canviar als altres inclouen tirar-los la culpa, exigir-los, ocultar-los coses i negociar. El resultat normal és que l’altra persona se sent atacada o cohibida i no canvia en absolut.
El supòsit fonamental d’aquest tipus de pensament és que la felicitat depèn dels actes dels altres. De fet, la felicitat depèn de varis milers de grans i petites decisions que cada persona pren al llarg de la vida.

11. Etiquetes globals

El supermercat ven menjar podrida a preus d’escàndol. Una persona que rehúsa portar a una altra en el seu cotxe és un complet egoista. Un noi que es mostra tranquil en les seves cites amb les noies és etiquetat coma “més avorrit que una cloïssa”. Els republicans són un grapat de pilotes famolencs de diners. El teu cap és un imbècil sense entranyes. Cadascuna d’aquestes etiquetes pot contenir una mica de veritat. Però en un judici global es generalitzen una o dues qualitats. El rètol ignora tota evidència contrària, convertint la teva visió del món en estereotipada i unidimensional.

12. Culpabilitat

S’experimenta una sensació d’alleujament quan coneixes qui és el culpable. Quan una persona està sofrint, algú ha de ser el responsable. Una persona està sola, ofesa, o atemorida perquè algú li provoca aquests sentiments. Un home s’enfelloneix perquè la seva esposa li suggereix que construeixi la tanca que ja tenia intenció d’instal·lar; pensa que ella hauria d’haver sabut el cansat que estava, però s’havia mostrat totalment insensible. El problema radica que ell esperava que ella fos clarivident, que llegís el seu pensament, quan francament era responsabilitat del marit informar de la seva fatiga, i no ho va fer.
Sovint la culpabilitat implica que un altre es converteixi en el responsable d’eleccions i decisions que realment són de la nostra pròpia responsabilitat. Una dona culpava al carnisser de vendre hamburgueses que sempre estaven plenes de greix. Però en realitat era el seu problema: podria haver comprat carn de millor qualitat, o anar a un altre carnisser. En aquest estil de pensament, algú està sempre fent alguna cosa a una altra persona i aquesta no té la responsabilitat d’expressar les seves necessitats, dir que no, ni decidir on vol anar.
Algunes persones focalitzen la culpabilitat en elles mateixes exclusivament. Es martellegen constantment a si mateixes per ser incompetents, insensibles, estúpides, molt emotives, etc. Sempre són a punt per trobar-se equivocades. Una dona sentia que havia fet malbé la tarda sencera del seu marit perquè li va fer retardar-se quinze minuts en anar a una festa. Després, com la festa va acabar d’hora, va decidir que havia fastiguejat a tothom.
13. Els hauria de 

En aquesta distorsió, la persona es comporta d’acord amb unes regles inflexibles que haurien de regir la relació de totes les persones. Les regles són correctes i indiscutibles. Qualsevol desviació cap a valors o normes particulars és dolenta. Com a resultat, sovint la persona adopta la posició de jutge i troba faltes. La gent li irrita. Els altres no pensen ni actuen conseqüentment. La gent té trets, hàbits i opinions inacceptables que els fa difícils de tolerar. Haurien de conèixer les regles i haurien de seguir-les. Una dona sentia que el seu marit hauria de voler treure-la a passejar amb cotxe els diumenges. Un home que pasti a la seva esposa hauria de portar-la al camp i, una vegada fora, convidar-la a menjar en algun lloc acollidor. El fet que ell no vulgui anar significa que “només pensa en si mateix”.
Les paraules que indiquen la presència d’aquesta distorsió són hauria de, hauria de, o tindria. De fet, Albert Ellis ha rebatejat aquest tipus de pensament amb el nom de musterbation.*
No només són els altres els qui són jutjats, sinó que també
La persona es fa sofrir a si mateixa amb els deuria. Se sent impel·lida a fer alguna cosa, o a ser d’alguna forma, però mai es molestarà a preguntar-se objectivament si realment té algun sentit. La famosa psiquiatra Karen Horney ho denominava “la tirania dels deuria”.
Heus aquí una llista dels hauria de més comunes i irracionals:

• Hauria de ser un compendio de generositat, consideració, dignitat, coratge, altruisme.
• Hauria de ser l’amant, amic, pare, professor, estudiant, espòs, perfecte.
• Hauria de ser capaç de suportar qualsevol penalitat amb equanimitat.
• Hauria de ser capaç de trobar una ràpida solució a qualsevol problema.
• No hauria de sentir-me ferit mai, sempre hauria d’estar feliç.
• Hauria de conèixer, entendre i preveure-ho tot.
• Hauria de ser sempre espontani i al mateix temps hauria de controlar sempre els meus sentiments.
• No hauria de sentir certes emocions, tals com a còlera o gelosia, mai.
• Hauria d’estimar als meus fills per igual.
• No hauria d’equivocar-me mai.
• Les meves emocions haurien de ser constants, sento amor algunes vegades i hauria de sentir-ho sempre.
• Hauria de confiar totalment en mi mateix.
• Hauria de ser assertiu, sense ferir mai a ningú.
• No hauria d’estar cansat o malalt mai.
• Hauria de ser sempre extremadament eficient.

* Joc de paraules amb must, que en anglès significa obligatorietat (haver de, deure…). En altres textos s’ha traduït el terme per “necessitat perturbadora”. (N. del T.).

14. Tenir raó

En aquesta distorsió, la persona es posa normalment a la defensiva; ha de provar contínuament que el seu punt de vista és el correcte, que les seves apreciacions del món són justes, i totes les seves accions adequades. No està interessat en la possible veracitat d’una opinió diferent a la seva, sinó només de defensar-la. Cada decisió que pren és justa, tot treball realitzat està ben fet. Mai s’equivoca.
Les opinions d’aquest tipus de persones rarament canvien perquè tenen dificultat per escoltar noves informacions. Quan els fets no encaixen en el que ja creuen, els ignoren.
Un mecànic tenia el costum d’entrar en un bar per prendre tres o quatre copes camino a casa. Freqüentment tornava després de les set, i la seva esposa mai sabia quan havia de tenir el sopar preparat. Quan ella se li enfrontava, ell s’enfellonia i deia que un home tenia dret a una mica de descans. Li retreia que ella estigués tranquil·lament a casa, mentre ell havia d’arreglar cotxes tot el dia. El mecànic havia de tenir raó i no podia comprendre el punt de vista de la seva esposa. Tenir raó li va fer dur d’oïda. L’actuar així també li va fer més solitari, perquè tenir raó es considera més important que mantenir unes bones relacions personals.

15. La fal·làcia de la recompensa divina

En aquest estil de veure el món la persona es comporta “correctament” tot esperant una recompensa. Se sacrifica i treballa fins a quedar extenuada, i mentrestant imagina que està col·leccionant punts angelicals que podrà cobrar algun dia.
Una mare de família preparava menjars sofisticats per als seus i feia coccions i labors de punt interminables. Manava als seus fills a totes les activitats extraescolars. La casa estava immaculada. Va romandre durant anys, esperant sempre algun tipus de recompensa o apreciació especial, però mai va arribar. A poc a poc es va ser fent hostil i ressentida. El problema va ser que mentre ella estava fent les coses “correctament”, s’anava fent fallida física i emocionalment. Cada vegada es va fer més retreta i al final ningú va voler romandre amb ella.

Agraïments: algunes d’aquestes distorsions han estat extretes de l’obra d’altres terapeutes cognitius. D’Aaron Beck hem pres el filtratge (abstracció selectiva), els pensaments dicotomizados, la sobregeneralización, la personalització i la interpretació del pensament (interferències arbitràries). De l’obra de David Burns procedeix el concepte de raonament emocional.

Instruccions

A mesura que s’han anat exposant les diferents distorsions, s’haurà pogut apreciar que totes les persones tenen algunes de favorites. Unes altres rarament apareixeran àdhuc sense fer fada per evitar-les. És necessari sensibilitzar-se a les distorsions de major freqüència de manera que l’alarma interna soni sempre que apareguin.
Abans de prosseguir, llegeixi’s i familiaritzi’s amb el quadre resumeixen d’aquests 15 tipus de pensament distorsionat. En la propera secció es realitzaran unes pràctiques per identificar-los.

Resum

15 Tipus de pensaments distorsionats

1. Filtratge: es prenen els detalls negatius i es magnifiquen mentre que no es filtren tots els aspectes positius de la situació.

2. Pensament polaritzat: les coses són blanques o negres, bones o dolentes. La persona ha de ser perfecta o és una fracassada. No existeix terme mitjà.

3. Sobregeneralización: s’extreu una conclusió general d’un simple incident o part de l’evidència. Si ocorre alguna cosa dolent en una ocasió esperarà que ocorri una vegada i una altra.

4. Interpretació del pensament: sense intervenir paraula, la persona sap què senten els altres i per què es comporten de la forma en què ho fan. En concret, és capaç d’endevinar què senten els altres respecte a ella.

5. Visió catastròfica: s’espera el desastre. La persona s’assabenta o escolta un problema i comença a dir-se “I si”: “I si esclata la tragèdia? I si em succeeix al meu?”.

6. Personalització: la persona que els sofreix creu que tot el que la gent fa o diu és alguna forma de reacció cap a ella. També es compara amb els altres, intentant determinar qui és més elegant, té millor aspecte, etc.

7. Fal·làcies de control: si se sent externament controlat, es veu a si mateix com una víctima de la destinació. La fal·làcia de control intern converteix a la persona en responsable del sofriment o de la felicitat d’aquells que li envolten.

8. Fal·làcia de la justícia: la persona està ressentida perquè pensa que coneix què és la justícia, però els altres no estan d’acord amb ella.

9. Culpabilitat: la persona manté que els altre so els responsables del seu sofriment, o pren el punt de vista oposat i es culpa a si mateixa de tots els problemes aliens.

10. Hauria de: la persona posseeix una llista de normes rígides sobre com haurien d’actuar els altres. Les persones que trasgreden aquestes normes li enutgen i també se sent culpable si les viola ella mateixa.

11. Raonament emocional: creu que el que assegui hauria de ser veritable automàticament. Si sent com a estúpida i avorrida una cosa, ha de ser estúpida i avorrida.

12. La fal·làcia del canvi: una persona espera que els altres canviaran per seguir-li si els influeix o camela prou. Necessita canviar a la gent perquè les seves esperances de felicitat semblen dependre enterament d’això.

13. Les etiquetes globals: es generalitzen una o dues qualitats d’un judici negatiu global.

14. Tenir raó: contínuament està en un procés per provar que les seves opinions i accions són correctes. És impossible equivocar-se i es farà qualsevol cosa per demostrar que es té raó .

15. La fal·làcia de la recompensa divina: espera cobrar algun dia tot el sacrifici i abnegació, com si hi hagués algú que portés els comptes. Es ressent quan es comprova que la recompensa no arriba.