Comunicació no violenta: principis i necessitats

Som essencialment socials, potser l’espècie més social del món. Ens adaptem, sobrevivim i creixem mitjançant la interacció amb els altres, i per això fem ús del nostre canal preferit, la comunicació. Aquesta suposa una capacitat innata que ens permet compartir o intercanviar informació amb els altres, afavorint conformar-nos una imatge o una percepció tant d’aquests com de nosaltres mateixos. Una comunicació deficient pot ser causa de molts problemes, principalment interpersonals, restringint les nostres oportunitats socials i fins i tot laborals. Per això, conèixer alternatives funcionals i sanes de comunicació és clau per potenciar una millor adaptació i, per tant, més benestar.

 

“La violència és l’expressió tràgica de necessitats no satisfetes. És la manifestació de la impotència i o la desesperació d’algú que està tan desprotegit que pensa que les seves paraules no són suficients per fer-se entendre. Aleshores ataca, crida, agredeix”. (Marshall Rosenberg). La comunicació no violenta va ser introduïda per aquest psicòleg americà especialitzat en comunicació i autoestima, el qual la va definir com la capacitat per relacionar-nos verbalment amb els altres, des de l’empatia, el no judici, i tenint en compte tant les seves necessitats com les nostres emocions. Així, es va interessar a potenciar un estil de comunicació que permetés resoldre conflictes i satisfer les nostres necessitats. A partir d’aquí, el mateix autor proposa diferents principis i necessitats subjacents a aquesta comunicació.

 

Els principis suposen passos o elements indispensables per dur a terme la comunicació no violenta, i els quals s’han de tenir en compte i respectar-los totalment. Sota aquests, l’autor ressalta que hi ha la compassió, la qual és inherent a tot ésser humà, però l’hem de potenciar. Quan actuem en congruència amb aquesta, ho fem de manera comprensiva i propera, fomentant la proximitat i el respecte. Així, els principis són els següents:

 

  • Observació: El primer pas suposa atendre de manera oberta, i especialment cap a allò que estigui afectant la qualitat de la relació.

 

  • Expressió de sentiments: Consisteix a externalitzar com em sento jo, i procurar indagar com s’està sentint l’altre.

 

  • Expressió de necessitats: Hem d’analitzar quines necessitats tenim darrere del que sentim i del que sent l’altre.

 

  • Petició: Per acabar, plantegem què necessitem per part de l’altre i com ho podem expressar des de l’empatia i el respecte.

 

D’altra banda, hi ha les necessitats, les quals subjauen a qualsevol acostament amb els altres. En aquest sentit, les persones posseïm necessitats que van molt més enllà del que és purament fisiològic. És a dir, no només necessitem menjar i dormir, sinó també amor, seguretat, suport o llibertat. El mateix autor proposa les següents:

 

  • Necessitat de connexió
  • Necessitat de sentit
  • Necessitat de proximitat
  • Necessitat d’autonomia
  • Necessitat de seguretat
  • Necessitat d’integritat

 

Tot i que la comunicació no violenta podria ser sinònim a l’assertivitat de què tant hem parlat, fomenta i accentua aquest punt extra de no agressivitat, un apunt especialment important avui dia, on la violència en les diferents formes i sobretot en la comunicació, està tan present a la nostra societat. Treballem per cuidar-nos, respectar-nos i escoltar-nos a nosaltres mateixos i als altres. Si ho aconseguim, podem construir relacions sanes i duradores.

 

Al nostre centre de psicologia i psiquiatria, a Mataró, trobaràs professionals que et proporcionaran tota l’ajuda i informació que necessitis. No ho dubtis i posa’t en contacte amb el nostre equip, serà un plaer atendre’t.