El nen que no vol dormir: Malsons i terrors nocturns

1) EL NEN QUE NO VOL FICAR-SE AL LLIT
Un nen es resisteix a ficar-se al llit per diversos motius. Pot tenir por de la foscor o de no despertar-se, o se sent insegur quan està sol. Indubtablement, li agradaria més jugar o veure la televisió i, en realitat, preferiria la companyia i atenció dels seus pares.

Quan els nens es fan majors, la seva vida social adquireix preponderància. No obstant això, tots els nens han de tenir la seva hora de ficar-se al llit i si es vol pau a casa, els pares no poden *transigir en aquesta qüestió. Els pares que diuen «nois, no creeu que ha arribat el moment de ficar-se al llit?>>, han declinat la seva responsabilitat i els seus fills no es ficaran al llit a l’hora adequada. Els pares que sempre permeten al nen romandre aixecat «només una mica més», tindran sempre problemes amb el moment de ficar-se al llit. D’haver-hi la menor possibilitat de *transigir, els nens més nerviosos s’agarraran a ella. D’aquí doncs que per a molts pares, aconseguir ficar al llit als seus fills és una més de les batalles al final d’un llarg dia, just en el moment en què ells necessiten temps per a si mateixos.

Per als pares novençans, seguir els consells que s’expliquen aquí, pot resoldre els problemes nocturns abans que comencin. Si l’hora de ficar-se al llit ja és un problema, serà necessari planificar noves iniciatives per aconseguir que el nen dormi. És important decidir el que es farà, que el nen sàpiga que el canvi és imminent i que el dia 1 cal posar el pla en marxa.

Decidir quan cal ficar-se al llit
S’ha de decidir el moment precís que el nen ha de ficar-se al llit i, una vegada decidit, procedir amb fermesa. Això no significa que els pares hagin de ser absolutament rígids i insistir que el nen ha d’estar sempre en el llit a les vuit en punt, encara que just en aquell moment acabi d’arribar papà o estigui a casa l’oncle José. No obstant això, com més capaços siguin els pares de concretar el moment de ficar-se al llit, més fàcil serà aconseguir que el nen es dormi a una hora fixa.

Important: No utilitzi la paraula «fosc» per indicar el moment de ficar-se al llit, perquè a l’estiu amb la llum de dia això serà causa de problemes.

Crear hàbits per anar a dormir
Els nens troben seguretat en la rutina. Els agrada la seguretat de l’habitual i és important disposar de certs objectes amb els quals poden explicar. Per exemple, tenir el seu martell blau en el llit, al costat d’ell, cada nit. Besar a tothom abans d’anar-se a la seva habitació i després tothom ha d’anar a fer-li un petó quan ja està en el llit; a uns altres els pot agradar col·locar totes les seves nines sota la manta, al costat d’ells.

Tant els rituals com els detalls reconfortants de seguretat, tals com a mantes velles o gossos de drap, dels quals depenen alguns nens, els serveixen per separar-se dels sers estimats i passar de l’estat de vigília al de somni.

Els pares no han de riure’s dels hàbits del nen, però d’altra banda, tampoc han de consentir que es tornin massa pesats. S’ha de limitar el nombre de joguines que el nen es porta al llit, per exemple, es pot portar un llibre i una joguina, que esculli. Alguns nens allarguen això massa, la qual cosa comporta quinze minuts addicionals per aconseguir que, per fi, es vagin al llit.

Hàbits nocturns regulars
Als nens sempre els agrada saber el que ocorrerà un instant després d’ara. Uns hàbits nocturns regulars aconseguiran que el nen sàpiga que el moment de ficar-se al llit s’apropa i que ha arribat el moment de parar.

Es pot seguir aquesta guia per establir una rutina nocturna.

– Simplificar: prendre en consideració l’horari de la família i les preferències del nen. No començar amb normes que després no se seguiran. La rutina de ficar-se al llit ha de proporcionar una sensació de seguretat càlida, un final del dia confortable. Es discutiran per damunt les incidències del dia que acaba i es planejaran coses per l’endemà. Preparar les seves robes per l’endemà, al costat dels llibres, serà d’utilitat per a nens més crescuts. Llegir un conte o menjar una galeta ajudarà a altres nens a entendre que ha arribat el moment de ficar-se al llit. Utilitzar senyals que facin patenti la rutina

– El nen ha de saber quan comença la rutina del moment de ficar-se al llit. Pot ser tan simple com dir «el moment d’anar-se al llit és el moment en què acaba tal o com programa de televisió».O es poden intentar senyals visuals. Per exemple, dibuixar un cercle en una fulla de paper de color, dividir-ho en seccions classificades com a hora de jugar, hora de ficar-se al llit i hora dels contes. Fer una fletxa de paper i fixar-la en el centre del cercle. Assenyalar amb la fletxa en la secció apropiada quan arribi el moment. O es pot dibuixar un rellotge amb les manetes assenyalant el moment de ficar-se al llit i col·locar-ho prop del rellotge real. Quan les manetes del rellotge real coincideixin amb les del rellotge casolà, el nen sap que és el moment d’anar-se al llit.

– Mantenir al nen calmat. Les baralles o els jocs molt actius immediatament abans d’anar-se al llit, no preparen al nen per dormir.

Mitja hora abans de ficar-se al llit, el nen ha de trobar-se relaxat para quan arribi el moment. Més que una guerra de coixins o un joc de pilota seran uns costums assossegats que incloguin la higiene habitual, la lectura, la narració de contes o la música. Tot això, que suavitza el moment de ficar-se al llit, també ha de seguir-ho la persona que s’ocupi del nen o l’avieta, quan posi al nen en el llit, o quan és més tard i el nen, esgotat, precisa una ajuda addicional per aconseguir una nit de calma.

– Fer-ho especial. L’ideal seria que el moment de ficar-se al llit fos càlid i acollidor. Tant per als pares com per al nen és un moment de calor i de seguretat. A molts nens els encanta escoltar una vegada i una altra el mateix conte abans d’anar-se al llit. A uns altres els complau escoltar contes inventats, mentre que a uns altres els diverteixen les cançons infantils com a costum en el moment de ficar-se al llit.

– No cal pensar que els nens alguna cosa majors no necessiten aquests hàbits. Fins i tot als *preadolescentes els encanta que els llegeixin o bé els agrada utilitzar aquests moments per xerrar d’alguna cosa important o preguntar alguna cosa abans que es converteixi en un problema. El moment de ficar-se al llit és una excel·lent oportunitat per als pares d’apropar-se als seus fills. Els hàbits en ficar-se al llit, que comencen en edat molt primerenca ajudaran al nen tota la seva vida. Alguns nens adquireixen l’hàbit de llegir, uns altres escriuen el seu diari o planifiquen l’endemà. Uns altres fan exercicis de relaxació.

– S’ha de ser flexible, però també s’ha de saber com acabar els costums rituals. Si no se sap com prendre la decisió final quan ha arribat el moment d’apagar la llum i de dormir, la rutina nocturna pot convertir-se en alguna cosa cansat o interminable. Els pares no han de permetre evasives per part del nen, ni deixar-se convèncer de seguir llegint «un conte més». En comptes d’això, s’ha d’anunciar per endavant les històries que es llegiran aquella nit i aferrar-se al que s’ha dit. Si traçar límits és un problema per a alguns pares, aquests poden recolzar-se en altres ajudes, com el seu propi rellotge o un *minutero. Cal dir al nen que «quan el rellotge marqui les 9:30, ha arribat el moment. Llums apagades o en 15 minuts, el rellotge sonarà, la qual cosa significa apagar la llum».

Parlar amb el nen de les seves pors i angoixes
Cada individu, incloent els nens, té temors que tendeixen a manifestar-se de nit. Els pares han d’animar al nen perquè parli dels seus problemes i preocupacions, a fi de poder-los solucionar, ajudant al fet que es dormi, i intentar també, un lleuger massatge en l’esquena.

Fer front al fet d’aixecar-se contínuament
Els pares han seguit els hàbits v rituals del moment de ficar-se al llit. Cristina s’ha ficat en el llit fa uns instants, però ja no està en ella. Després de deu minuts, ja torna a estar en el saló, demanant un suc. Els pares han d’intentar seguir les tècniques descrites aquí. Per a alguns nens, una pot bastar, per a uns altres serà necessari aplicar-les totes per aconseguir que romanguin en el llit.

– Porti-li al llit i posi un despertador que soni al poc temps. Digui-li que tornarà a la seva habitació abans que soni. Gratifiqui-li amb un massatge en l’esquena per romandre en el llit. Gradualment, allargui el temps que ha de romandre en el llit abans d’obtenir la recompensa, ja sigui un massatge en l’esquena o un gelat per desdejunar. Si és necessari, utilitzi de nou el *minutero, i després assegui’s v llegeixi-li fins que el nen s’hagi dormit.

– Ensenyi al nen com anar-se al llit. Alguns nens petits no aconsegueixen relaxar-se prou parell poder dormir, per la qual cosa se’ls poden ensenyar les tècniques de respiració i de relaxació. Els pares poden ficar-se al llit una estona al costat del nen i parlar-li del que cal fer per quedar-se dormit. Digui-li que tanqui els ulls i en un to de veu suau expliqui-li el conte de com les ones del mar se segueixen unes a altres per jugar i tornen a casa una vegada i una altra. Recordi-li que ha de tirar-se i quedar-se quiet i tranquil, amb els ulls tancats i recordar les ones. També es pot usar la imaginació per pensar en les seves pròpies escenes per quedar-se dormit.

– Col·locar al costat del nen tot el que es necessita per a la nit: un got d’aigua, una capseta amb una llanterna, la seva joguina favorita i un *cassette o la ràdio per escoltar abans de dormir-se.

– Per als bebès que encara romanen en el bressol però són prou majors per parlar, els hàbits nocturns, sovint, requereixen actes més definitius que exigeixen decisió per part dels pares. Suposem que se’ls ha abrigallat i se’ls ha fet un petó de bona nit per quarta vegada, mentre s’abandona l’habitació dient: «Bona nit. Em vaig al llit>>. S’ha de tancar la porta i no tornar enrere, encara que el nen plori (tret que es pugui pensar que el nen es troba realment mal) durant vint minuts. Si després de vint minuts el nen encara plora, s’ha de tornar a la seva habitació indicant-li que es dormi. Besar-li i sortir de nou durant altres vint minuts. Si és necessari, cal repetir aquesta rutina cada nit, fins que el nen percebi que la seva tàctica no dóna resultats. Important:si el nen cessa de plorar, no torni a la seva habitació per comprovar què ocorre fins a estar segur que el nen està profundament dormit o, d’una altra manera, el nen reincidirà.

– Utilitzar un gràfic. Un gràfic del moment de ficar-se al llit és eficaç per als nens, permetent-los guanyar punts per a alguna recompensa desitjada. Al principi, els pares han de donar punts per romandre en el llit durant cinc minuts, després s’ha de perllongar gradualment el temps requerit per acumular els punts necessaris.

– No discuteixi. Si el nen sol sortir-se amb la seva, caldrà aplicar conseqüències negatives: pèrdua de privilegis l’endemà o ficar-se al llit més primerenc la propera nit.

Hem de reforçar la cooperació del nen
Utilitzant paraules i accions, cal donar al nen respostes positives per la seva cooperació en el moment de ficar-se al llit. Planificar la rutina i dur a terme el pla complet alhora. ja que de vegades és difícil modificar comportaments establerts, es pot necessitar, d’entrada, oferir recompenses, potser utilitzant el gràfic del moment de ficar-se al llit si aquest moment s’ha convertit en la lluita de cada nit. Es poden donar punts per respectar els costums del moment de ficar-se al llit i perquè el nen ha romàs en el llit, abans de dormir-se. Al principi pot donar-se al nen una recompensa cada nit. Les recompenses poden incloure, per exemple, un programa extra de televisió la nit següent, llençols especials, *chocolatinas sota el coixí o un caramel abans de ficar-se al llit, l’endemà. Entretant el nen acumularà punts per a una recompensa major que li costarà més esforç guanyar-se. Les grans recompenses s’escolliran entre el «menú» de coses o activitats que els pares saben que el nen vol.

2) TERRORS NOCTURNS I MALSONS

ELS NENS AMB TERRORS NOCTURNS

Els malsons i els terrors nocturns són dues coses diferents. Al contrari que els malsons, els terrors nocturns no són somnis que produeixin por ni el resultat de l’activitat del somni. En el seu lloc, es creu que reflecteixen etapes *inmaduras del somni, en les quals el nen té dificultat per fer la transició del somni profund al somni més superficial.

Encara que el nen amb terrors nocturns no els recordi, aquests episodis nocturns poden ser summament preocupants per als pares. Molts nens sangloten o criden, s’agiten o corren per tota la casa amb els ulls oberts, però sense veure i les seves oïdes semblen no percebre les paraules tranquil·litzadores dels pares.

Poc és el que es pot fer per ajudar al nen durant un terror nocturn. Es deu simplement esperar al fet que cessament i recordar que no ha estat causat per les tensions i que no tindrà efectes traumàtics ni duradors per al nen.

Tranquil·litzar-li.
Abraci al nen, calmi-li i passi-li una tovallola refrescant per la cara. Els pares sentiran que estan fent alguna cosa útil i això tranquil·litzarà al nen mentre perd la seva mirada perduda i comença a tornar a la realitat, preguntant-se què passa.

Reguli els horaris de somni.
Per ajudar al nen a desenvolupar un patró de somni més madur. asseguri’s que té un horari regular de somni i que descansa prou.

Consulti a un professional.
A pesar que els terrors nocturns no són en general significatius existeix no obstant això la possibilitat que siguin símptomes d’alteracions neurològiques. Per verificar aquest extrem, al mateix temps que els malsons molt molests, caldria comentar-ho amb el metge. Si els terrors es produeixen amb molta freqüència, el metge pot suggerir alleujar-los amb una medicació acuradament controlada.

ELS NENS QUE TENEN MALSONS

Els malsons, al contrari que els terrors nocturns, poden ser aterridores per al nen i també per als pares v són resultat de sentiments d’inseguretat, ansietats, pors o preocupacions. Són reaccions de por comunes i normals als somnis desagradables que s’inicien normalment als tres anys d’edat, tenint el seu punt màxim a les edats de quatre i sis anys.

Les nenes són susceptibles de patir-les més tard que els nens. Un 28% dels nens amb edats compreses entre els sis i dotze anys, tenien malsons. Al voltant dels deu anys, la freqüència d’aquests somnis desagradables s’incrementa una altra vegada, per remetre més tard. Els malsons difereixen dels terrors nocturns en altres aspectes: mentre que el nen *transpira, crida i respira agitadament en experimentar un malson pot ser despertat ràpidament i s’acordarà del somni o de parts del somni.

Els somnis poden estar induïts per malalties i pel dolor, sobreexcitació, por v ansietat, programes violents de televisió o per amenaces malaltisses per part dels pares. Encara que el nen pot no ser capaç d’indicar exactament què li està afectant, poden treure’s algunes claus a partir del seu comportament conversant amb ell. Qualsevol que sigui la causa, els nens insegurs, preocupats o amb ansietat tenen més probabilitats de tenir malsons.

Tranquil·litzi-li i doni-li seguretat
El que els pares poden fer per un nen que sofreix malsons és despertar-li, tranquil·litzar-li i donar-li seguretat, dir-li que tot va bé, que no ocorre gens. Acariciar-li i bressolar-li, però no donar massa importància al malson, ja que d’una altra manera podria aprendre a utilitzar-la com a mecanisme per atreure l’atenció. No és important, en aquest moment, comentar el contingut del somni.

Eviti l’excitació excessiva
Els nens han de tenir un període de calma v relaxació abans de ficar-se al llit, no permetre’ls que vegin programes de televisió violents o de terror, no explicar-los històries de por ni permetre que realitzin activitats físiques violentes. Les experiències de molts pares suggereixen que és de gran ajuda limitar la TV.

Comenti problemes, pors i esdeveniments que produeixin tensió.
Usi la conversa v els somnis com a dades de qualsevol problema que estigui sofrint el nen. Parli-li durant el dia dels seus malsons, i intenti alleujar les seves pors i inquietuds. Sigui *previsor i prepari al nen amb antelació per a esdeveniments que siguin susceptibles de causar-li tensió, tals com la volta a l’escola després de les vacances o el sortir de viatge. Les pors en els nens són moltes vegades causats per la falta d’informació.

Prengui mesurades per als malsons repetitius.
Si el nen té el mateix somni una vegada i una altra, pot estar segur que sent ansietat per alguna cosa. Animi-li al fet que parli del seu somni i ho representi despert, però amb un final feliç.

Prepari una estratègia nocturna.
El saber-se defensats del malson ajuda normalment als nens més majors. Proporciona seguretat el deixar la llum encesa a les nits. Alguns nens poden lluitar millor contra els seus malsons resant una oració determinada cada nit demanant protecció contra els monstres; abraçar i dormir amb el peluix favorit, etc.

3) COM AFRONTAR PROBLEMES NOCTURNS?.
Permetre que el nen dormi regularment a l’habitació dels pares pot provocar problemes greus. En molts casos, els pares ho consideren un hàbit difícil d’interrompre quan s’ha iniciat.

Orientacions per retornar al nen al seu llit:
Si el nen va fins a l’habitació dels seus pares, cal fer-li tornar al seu llit i ficar-ho en ella sense massa contemplacions. Els pares han de ser ferms.

Es pot utilitzar la “tàctica dels *apretujones”, la finalitat és fer que el nen se senti incòmode en el llit aliè i que la seva vagi sent més atractiva. Consisteix a empènyer-li cap a fora del llit, deixant-li cada vegada menys espai en el llit, atapeir-li sense fer-li mal, etc.

Utilitzar recompenses pel fet de dormir sol o els progressos cap a aquesta meta. Asseguri’s d’expressar l’orgullós que s’està d’ell i que és un “noi major”. Presti-li una atenció especial i sigui afectuós amb ell durant el dia.

Fer la seva habitació més atractiva, no significa *redecorarla sinó canviar alguns aspectes i que el nen sigui participi d’ells.

Establir un horari regular de somni.

Abans de dormir explicar-li algun conte. Se li pot explicar algun relacionat amb el problema.

Es pot utilitzar un contracte en el qual tindrà algun premi per dormir a la seva habitació, es marcarà en un almanac els dies que ha tingut èxit, acordant prèviament el premi a final de mes, si es comença amb reforços continus passar a poc a poc a reforços intermitents.