Les compres compulsives

Durant les festes nadalenques hi ha qui gasta més del que pot, però existeix una part de la població pels quals aquestes dates només són una excusa perfecta per comprar de tot i a tota hora. El fet de comprar una mica més del compte és una cosa normal, donada la societat en la qual ens movem, però aquesta activitat es pot convertir en alguna cosa perillosa i fins i tot patològica.

S’entén per compra compulsiva un trastorn que es caracteritza, bàsicament, per una urgència irresistible de compra massiva d’objectes superflus. Aquesta adquisició s’acompanya de sentiments d’ansietat, irritabilitat i nerviosisme. Després d’un breu període d’alleujament temporal de la tensió, la persona experimenta un sentiment de culpa que no li impedeix, no obstant això, tornar a comprar, ja que no hi ha cap control sobre els impulsos i no es distingeix entre desig i necessitat.

La compra compulsiva la sofreixen aquelles persones que compren només pel plaure de comprar, no perquè necessiten el que adquireixen. El perfil de la persona que pateix addicció a la compra és molt similar al del ludópata. Per a molts compradors compulsius, la compra els atorga el poder de decisió negat en el seu entorn familiar o laboral.?El sector de la població que destaca com a compradors compulsius són dones joves, amb un nivell econòmic, cultural i professional elevat. La compra compulsiva sol començar als 18 anys i es manifesta com un problema entre 7 i 10 anys més tard, pels deutes acumulats, sensació de ser rebutjat, sentiments de culpa, dificultats financeres, legals, problemes conjugals i familiars.?

Pel que fa a l’origen o etiologia d’aquesta problemàtica es desconeix la causa de la compra compulsiva, però en l’àmbit professional s’esgrimeix com a raons que provoquen aquest trastorn el tipus de vida de les societats consumistes i les possibles manques afectives i descompensacions personals o professionals, a les quals es dóna sortida amb compres excessives d’objectes per a un mateix o pels altres.?

Podria dir-se, que les principals causes de l’addicció al consum són les següents:?
a) Preexistència de trets psicològics específics (ser capritxós i impulsiu, un nivell alt d’ansietat en relació amb la compra, etc.)
b) Insatisfacció personal?
c) Atracció pels estímuls de consum ?
d) Major acceptació de valors consumistes i vulnerabilitat psicològica cap als missatges que relacionen el consum amb la felicitat i l’èxit social
i) Baix nivell d’autoestima i desconfiança cap a les pròpies aptituds o habilitats.?

La compra compulsiva és com qualsevol altre comportament obsessiu. És un trastorn d’una conducta normal que, en aquest cas, a força de repetir-se i de provocar una sensació agradable, pansa a ser buscada amb ansietat. ?

L’objectiu del tractament és aconseguir una conducta controlada. Per a això, inicialment es prenen una sèrie de restriccions, així per exemple, s’impedeix l’ús de targetes de crèdit, o portar efectiu, per gradualment, permetre un accés al consum controlat.

La intervenció sol ser de tipus multidisciplinari i busca un enfocament integral de la problemàtica. Sobre la base d’això, el tractament pot contemplar tractament farmacològic, educació individual i familiar, teràpia ocupacional, teràpia familiar i psicoterapia amb les variacions necessàries segons la gravetat del cas.