Què és l’autisme?

La majoria dels pares de nens autistes comencen a sospitar que alguna cosa no està bé quan el nen té 18 mesos i busquen ajuda cap als 2 anys d’edat. Els nens amb autisme es caracteritzen per presentar dificultats en:

Jocs actuats
Interaccions socials
Comunicació verbal i no verbal
Alguns nens amb autisme semblen normals abans de l’any o els 2 anys d’edat i després presenten una “regressió” sobtada i perden les habilitats del llenguatge o socials que havien adquirit amb anterioritat. Això es denomina tipus regressiu d’autisme.

Les persones amb autisme poden:

Ser extremadament sensibles pel que fa a la vista, l’oïda, el tacte, l’olfacte o el gust (per exemple, pot negar-se a vestir roba “que dóna picor” i s’angoixen si s’els obliga a dur aquestes robes).
Experimentar angoixa inusual quan els canvien les rutines.
Efectuar moviments corporals repetitius.
Mostrar inclinacions inusuals a objectes.
Els símptomes poden variar de moderats a greus.

Els problemes de comunicació poden abarcar:

És incapaç d’iniciar o mantenir una conversa social.
Es comunica amb gestos en lloc de paraules.
Desenvolupa el llenguatge lentament o no ho desenvolupa en absolut.
No ajusta la mirada per observar objectes que uns altres estan mirant.
No es refereix a sí mateix correctament (per exemple, diu: “Vols aigua”, quan en realitat vol dir: “Vull aigua”).
No assenyala per dirigir l’atenció d’uns altres cap a objectes (ocorre en els primers 14 mesos de vida).
Repeteix paraules o memoritza passatges, com a comercials.

Interacció social:

Té dificultat per fer amics.
No participa en jocs interactius.
És retret.
Pot no respondre al contacte visual o als somriures o pot evitar el contacte visual.
Pot tractar als altres com si fossin objectes.
Prefereix passar el temps sol i no amb els altres.
Mostra manca d’empatia.

Resposta a la informació sensorial:

No se sobresalta davant els sorolls forts.
Presenta augment o disminució en els sentits de la visió, l’oïda, el tacte, l’olfacte o el gust.
Els sorolls normals li poden semblar dolorosos i es porta les mans a les oïdes.
Pot evitar el contacte físic perquè és molt estimulant o aclaparant.
Frega superfícies, es porta objectes a la boca i els llepa.
Sembla tenir un augment o disminució en la resposta al dolor.

Joc:

No imita les accions d’altres persones.
Prefereix el joc ritualista o solitari.
Mostra poc joc imaginatiu o actuat.

Comportaments:

“S’expressa” amb atacs de còlera intensos.
Es dedica a un sol tema o tasca (perseverança).
Té un període d’atenció breu.
Té interessos molt restringits.
És hiperactiu o massa passiu.
Mostra agressió a altres persones o a sí mateix.
Mostra gran necessitat per la monotonia.
Utilitza moviments corporals repetitius.

Proves i exàmens:
S’ha de practicar un examen rutinari per a l’avaluació del desenvolupament en tots els nens en les consultes amb el pediatre i és possible que es necessitin exàmens addicionals si existeix alguna preocupació per part del metge o dels pares. Això és particularment cert quan el nen no aconsegueix qualsevol de les següents fites del desenvolupament del llenguatge:

Balbotejar cap als 12 mesos
Fer gestos (per exemple assenyalar, dir adéu amb la mà) cap als 12 mesos
Dir paraules aïllades cap als 16 mesos
Dir frases espontànies de dues paraules cap als 24 mesos (no només la repetició del que sent)
Perdre qualsevol habilitat social o del llenguatge a qualsevol edat
A aquests nens se’ls podria practicar una avaluació auditiva, un examen de plom en la sang i un examen per a autisme com la Checklist for Autism in Toddlers o XAT (Llista de Comprovació per a Autisme en Nens que Comencen a Caminar) o el Autism Screening Questionnaire (Qüestionari de Detecció d’Autisme).

En general, és necessari un psicòleg amb experiència en el diagnòstic i tractament de l’autisme per fer el diagnòstic real. Atès que no existeix cap prova biològica per al diagnòstic de l’autisme, aquest amb freqüència es basa en criteris molt específics del manual Estadístic i Diagnòstic DSM-IV.

Una avaluació diagnòstica de l’autisme inclourà amb freqüència un examen físic i del sistema nerviós (neurològic) complet, així com la utilització d’instruments de detecció, tals com:

ADI-R: Autism Diagnostic Interview – Revised (Entrevista diagnòstica per a l’Autisme revisada)
Autism Diagnostic Observation Schedule (Programa d’Observació Diagnòstica de l’Autisme)
CARS:Childhood Autism Rating Scale (Escala de Valoració de l’Autisme en la Infantesa)
Gilliam Autism Rating Scale (Escala de Valoració de l’Autisme de Gilliam)
Pervasive Developmental Disorders Screening Test-Stage 3 (Prova d’Avaluació dels Trastorns Generalitzats del Desenvolupo – Fase 3)
Regularment, es realitzen proves genètiques (que busquen alteracions cromosòmiques) i possiblement també proves metabòliques als nens dels quals se sospita pateixen autisme o ja es va comprovar que ho sofreixen.

Atès que l’autisme abasta un espectre de símptomes tan ampli, una observació breu i única no pot predir les veritables habilitats d’un nen. Per tant, seria ideal que un equip de diferents especialistes avalués al nen. Aquest equip podria avaluar:

La comunicació
El llenguatge
Les destreses motores
La parla
El rendiment escolar
Les habilitats cognitives
De vegades, els pares són reacis al fet que es diagnostiqui la malaltia d’un nen perquè els preocupa que ho estigmatitzin. No obstant això, sense un diagnòstic, el nen pot no rebre el tractament i els serveis que necessita.

Tractament
La intervenció primerenca, apropiada i intensiva millora en gran mesura el resultat final de la majoria dels nens petits amb autisme. La majoria dels programes es basaran en els interessos del nen en un programa d’activitats constructives altament estructurat. Les ajudes visuals amb freqüència són útils.

El tractament és més eficaç quan apunta cap a les necessitats particulars del nen. Un especialista o un equip amb experiència han de dissenyar el programa individualitzat per al nen. Es disposa de diverses teràpies efectives, com:

Anàlisi del comportament aplicat (ABA, per les seves sigles en anglès)
Medicaments
Teràpia ocupacional
Fisioteràpia
Teràpia del llenguatge i del parla
Igualment, la integració sensorial i la teràpia de la visió són comunes, però hi ha poques recerques que recolzin la seva efectivitat. El millor pla de tractament pot utilitzar una combinació de tècniques.