Què són i com podem detectar alumnes amb altes capacitats?
Els nens i adolescents amb altes capacitats obtenen respostes notablement per sobre la mitjana daltres individus de la mateixa edat, experiència o entorn. No només és en làrea cognitiva on obtenen resultats molt satisfactoris sinó que poden destacar en altres àmbits com en lartístic/creatiu, lesportiu…
Les altes capacitats es poden trobar en nens i adolescents de tots els grups culturals, en tots els nivells socials i en tots els àmbits de lactivitat humana.
Dins la família de les altes capacitats, a nivell psicològic, podem fer tres tipus de diagnòstics diferents:
– La precocitat intel·lectual: ens referirem a aquells alumnes que, per una qüestió evolutiva únicament, aprenen més ràpid que els altres alumnes de la mateixa edat. Per tant, no estaria indicant nivells superiors dintel·ligència. Amb el temps, a mesura que linfant va madurant, aquests nivells sequilibren i/o estabilitzen obtenint resultats dins la normalitat.
– La superdotació: només a partir dels 12 anys podríem parlar dun possible cas de superdotació. En edats més primerenques, ens podríem confondre amb un cas de precocitat. Lalumnat amb superdotació presenta nivells per sobre la mitjana dalumnes de la seva edat en totes les àrees. Per tant, no només ens fixarem en el nivell dintel·ligència sinó també en altres àrees com la creativitat, la gestió democions o la resolució de problemes.
– El talent: lalumnat que presenta un talent fa referència a infants que tenen una aptitud molt notòria en algunes àrees concretes. Parlaríem de talent simple quan només presenta aptitud en una àrea específica i, pel que fa a les altres àrees, obtenen resultats dins la normalitat. I en canvi, parlaríem de talent complex quan fossin dues o més àrees específiques les que presentessin valors per sobre de la mitjana. Hem de tenir en compte que es pot tenir un talent tant a nivell artístic, com espaial, com social..
Aquest alumnat, juntament amb la seva família, ha de rebre unes orientacions específiques a laula i també a nivell psicològic. És per aquest motiu que és tan necessari dacudir a un/a professional especialitzat/da (psicòleg/a) si es detecta qualsevol símptoma que pugui relacionar-se amb les altes capacitats per tal de poder fer-ne un diagnòstic acurat. Així mateix, també és essencial de fer les coordinacions pertinents amb el centre educatiu al qual assisteixi lalumne per tal dajustar al màxim una adaptació curricular que inclogui les adaptacions flexibles necessàries per optimitzar al màxim el rendiment daquests alumnes acceptant el seu ritme daprenentatge, tenint en compte els seus interessos, vetllant per la seva motivació i inclusió a laula en tot moment.
El nostre equip de professionals situat a Mataró, t’ajudarà i facilitarà informació en cas de voler aprofundir sobre aquesta temàtica. No dubtis en contactar amb nosaltres.