Estratègies per desenvolupar l’empatia
Les habilitats socials formen part inevitable i imprescindible del nostre ser. Com a éssers humans, creem una imatge i una percepció tant de nosaltres mateixos com de l’entorn a través de la interacció amb els altres. Tot i això, i encara que puguem presumir sovint, moltes vegades se’ns oblida la importància de cuidar, mantenir i fins i tot fomentar certes habilitats, com és el cas de l’empatia.
L’empatia es defineix com “la participació afectiva d’una persona en una realitat aliena, generalment en els sentiments d’una altra persona”. O en altres termes, seria la capacitat per entendre emocionalment l’altre, i transmetre-li aquesta comprensió. És important no confondre-la amb simpatitzar, procés en què ens sentim i expressem emocionalment de manera semblant els sentiments de l’altre (p.ex., plorar quan veiem l’altre fer-ho). Aquest segon procés no és necessari per transmetre empatia. A més, és cert que en algunes problemàtiques, com l’autisme, alguns trastorns de conducta o en el trastorn antisocial de la personalitat, aquesta faceta humana crucial, sembla estar apagada, o és pràcticament inexistent. Això no vol dir, però, que no s’aconsegueixi desenvolupar. Per això, a continuació es proposen alguns mecanismes per fomentar-la:
- Observar, escoltar: És el primer pas, i el fonamental. Hem de tenir una mirada oberta cap als altres i l’entorn, procurant observar i escoltar al màxim, per tal d’obtenir la màxima informació possible.
- Evitar els prejudicis: El primer pas s’ha de fer intentant evitar desviar la informació amb el nostre propi punt de vista. Això pot resultar complicat, ja que a tots ens influeix allò que hàgim vist o experimentat. Així doncs, és important analitzar l’altre en la seva essència, sense dibuixar la seva imatge o persona a partir del que considerem.
- Contextualitzar el comportament: El comportament s’emmarca en un entorn/context específic. Tot i que tendim a generalitzar, és important situar la conducta dels altres en un ambient i situació específics.
- Comunicació assertiva: Tot i que ens costi connectar o comprendre l’estat emocional de l’altre, ens podem comunicar de manera assertiva. Això vol dir expressar el nostre punt de vista, respectant i sense vulnerar els interessos o necessitats de l’altre.
- Valorar el patiment aliè: Hem de donar importància al malestar de l’altre, respectant i tolerant el seu patiment, i transmetent-li que es pot expressar com i durant el temps que vulgui.
- Respectar el ritme dels altres: Això es refereix a procurar no intentar disminuir immediatament el malestar de l’altre (p. ex., sigues fort, això no és res…), i ser conscients que cadascú necessita el seu temps i espai per processar i comprendre.
La intervenció psicològica pot ajudar a desenvolupar aquesta valuosa característica humana. A través del procés terapèutic la persona començarà a ordenar i comprendre tant el seu estat emocional com el dels altres, permetent afrontar i gestionar diferents situacions del dia a dia.
Truca’ns o acosta’t al nostre centre de psicologia i psiquiatria, a Mataró. Et proporcionarem tota l’ajuda i la informació que necessitis.